Choroszcz pokazuje Gruzji budżet partycypacyjny

O tym, na czym polega Szkolny Budżet Partycypacyjny (SBP), jaka jest rola uczniów w tym procesie, skąd pochodzi finansowanie, jakie projekty zwyciężają, jakie korzyści odnoszą uczniowie, społeczność szkolna oraz samorząd, słowem: dlaczego warto realizować SBP, we wtorek 21 listopada 2023 roku ze społecznością SP Choroszcz i tutejszym samorządem, rozmawiali przedstawiciele oświaty i edukacji z Gruzji.

IMG_9205.JPG

12-osobowa delegacja gruzińska (m.in. z Ministrowa Edukacji Gruzji, Kuratoriów Oświaty w Tbilisi oraz innych instytucji) przyjechała na Podlasie w ramach wizyty studyjnej we współpracy z Fundacją SocLab, z ramienia której Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Choroszczy już trzykrotnie realizowała projekty Szkolnych Budżetów Partycypacyjnych. Zawsze w tym procesie współuczestniczył samorząd Gminy Choroszcz, dotując uczniowskie inicjatywy. Doskonała realizacja oraz współpraca w ramach SBP zaowocowały tym, iż Choroszcz prezentowana jest jako społeczność wzorcowa pod tym względem.

W I edycji SBP, pozyskując po 2 600 zł z Narodowego Instytutu Wolności oraz Gminy Choroszcz, uczniowie z SP Choroszcz zakupili ławki ogrodowe, hamak ogrodowy oraz sprzęt sportowy, m.in. piłki do rugby (co z kolei było inspiracją do stworzenia drużyny rugby w Choroszczy). W II edycji budżetu, z pomocą Gminy Choroszczy (i kolejnej dotacji w wysokości 2 600 zł), pojawiły się stojaki na rowery i hulajnogi oraz sprzęt sportowy. Z kolei w III edycji, pozyskując od Burmistrza Choroszczy 5 000 zł, spośród 4 zgłoszonych projektów, wygrał projekt „Gym and chill”, dzięki któremu uczniowie stworzyli strefę relaksu w szkole – z pomocą licznych kolorowych puf, oraz mini siłownię zainstalowaną w małej sali gimnastycznej. Obywatelskie działania uczniów mają więc realny wpływ na życie szkoły, ale działania w ramach Szkolnych Budżetów Partycypacyjnych to także nauka współpracy, promocji, pracy pod presją czasu, pokonywania nieśmiałości, a nade wszystko urzeczywistniania szeroko pojętej podmiotowej sprawczości.

Ale Szkolne Budżety Partycypacyjne to nie tylko materialna realizacja projektów, to także możliwość uczestniczenia przez uczniów w różnorodnych warsztatach, wykładach, ukazujących w jaki sposób właściwie przeprowadzić budżet; uczniowie SP Choroszcz brali również udział w konferencjach Forum Edukacji Obywatelskiej oraz w Forum Praktyków Partycypacji. W nagrodę, dzięki wyróżniającym się działaniom, społeczność SP Choroszcz uczestniczyła w filmie promującym inicjatywę SBR, a wraz z przedstawicielami samorządu, w roli ekspertów-panelistów w III Forum Edukacji Obywatelskiej w Białymstoku, podsumowujące trzy edycje realizacji SBP-ów; obecnie zaś Choroszcz miała szansę pokazać wypracowane przez siebie dobre praktyki obywatelskiego działania na szerszym forum międzynarodowym. To ogromnie cieszy i napawa dumą.

Zespół zaangażowanych realizatorów SBPów w SP Choroszcz tworzą: Julianna Rudnicka 6c, Karol Oleksiej 6c, Małgorzata Mikulska 6c, Adam Krysiewicz 6c. Pracują pod okiem wyjątkowo zaangażowanych i kreatywnych nauczycielek: Joanny Chmur, Barbary Joki, Anny Kozłowskiej, Ewy Zalewskiej. Mają stałe wsparcie dyrekcji szkoły w Choroszczy oraz władz samorządowych.

Cieszymy się, że Szkoła Podstawowa w Choroszczy z tak niesłabnącym profesjonalnym zaangażowaniem została zauważona na mapie działań aktywności obywatelskiej.

Powrót na początek strony